Project Based Learning week

På de fleste (tror alle) UWC-skolene har man noe som heter Project Based Learning week (PBL). Dette er to uker hvert skoleår der både elever og lærere har mulighet til å flytte seg ut av klasserommet for å fordype seg i en aktivitet utenom det vanlige pensumet. På RCN er noen eksempler: Lage ost, Kung Fu, Fridykking, Sykling, Sjakk, Lære om inkludering av folk med en funksjonshemming, Demonstrere mot Human trafficking og mye mer. Fordi jeg allerede har Outdoor Leadership som en EA, så hadde jeg allerede pliktet med til å bli med på PBLen knytta til denne. (Men helt ærlig tror jeg at jeg hadde endt opp med å melde meg på den uansett, så det var egentlig ikke et problem.)

Bilder fra andre PBLs

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Uansett, denne turen var da en sykt slitsom, men sykt bra fem dagers gåtur på Hardangervidda. Den første dagen reiste vi fra skolen, først med buss til Bergen, så med tog til en hytte i Hallingskeid langs Bergensbanen på Hardangervidda. Da vi ankom, fikk vi først vite litt om turen neste dag, så ble vi delt inn i grupper på tre. I tillegg fikk vi en kjapp leksjon i bruk av kart og kompass. Vi ble fortalt at vi skulle gå for 8 timer, og tilbakelegge en avstand på ca 20 kilometer. Det vi fant ut dagen etter, var at siden vi gikk så seint i sesongen, var mange av broene tatt ned. Det førte til en del vassing og omveier. Dette i kombinasjon med litt for mange snackspauser endte turen opp med å ta rundt 14 timer. Der de siste fire av timene ble gått i fullstendig mørke. På en annen side, vi var utrolig heldige med været! Og siden vi gikk så avslappet ga det oss tid til å nyte naturen skikkelig.

På dag tre fikk vi hvile oss fra dagen før, det gjorde vi ved først å få pannekaker til frokost av de tre voksne som var med oss på turen, så gikk vi til breen kalt Hardangerjøkulen og tilbake, så chilla vi i hytta med spill og seinere på eftan mekka vi middag. En annen ting som var veldig kos var at, siden vi sov i ei hytte, fikk tørke tinga våre.

Det verste, men også var den beste dagen definitivt dag fire. Her startet vi tidlig på morgenen mens det fortsatt var mørkt, forberedt på en lang dag ute på fjellplatået. Det hele gikk ganske bra de første åtte timene av turen: de eneste litt kjipe var at vi måtte ta av oss skoene for å krysse ei brei, iskald elv, og været var en del verre enn de andre dagene. Men den store smellen kom etter de første åtte timene, da planen var å krysse den siste broa, men problemet var at broa ikke var der lenger og vannet var for dypt til å bare gå over. Så måtte vi gå hele veien rundt i stedet. Dette førte til en 15km forlengelse av turen vår. Vi endte  da opp med å bruke 15 timer, der distansen vi tilbakelanvar 35 kilometer. Tror ingen av oss noen gang har vært så slitne som da vi kom frem til togstasjonen på Finse. HELDIGVIS, slapp vi å sove i lavvo fordi hverken oss eller di voksne gadd å sette den opp. Derfor sov vi heller på gulvet på velterommet inne på togstasjonen. Selv om jeg kanskje sov max to timer den natta, var den siste dagen rimelig chill. Vi bare måtte vente på toget, ta det en time til Bergen, spise på Subway i Bergen, så en kort båttur til Rykjedalsvika, og deretter en time på bussen tilbake til college.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Uansett om den siste turen på 15t var rimelig slitsom, var det alt i alt en skikkelig bra tur. Og selv om vi på et punkt ikke visste hvor vi var, og vi var kalde og sure er jeg sykt glad for å ha gjort det. Og spesielt det at jeg nå kan prate om det som noe jeg HAR gjort, og ikke noe jeg SKAL gjøre. Eller, tror jeg hadde gjort det igjen, kanskje, sikkert ikke, men muligens.